Halaman

Isnin, 23 Jun 2014

Kanak-kanak Kurang Berat Badan

Sejak kebelakangan ini aku selalu dapat panggilan atau mesej orang yang mengadu masalah berat badan anak durang. Kununnya berkaitan dengan selera makan.

Sini saya ingin kongsikan Tips atau cara2 bagaimana menawan hati anak untuk makan makanan yang berkhasiat.

1. Bila masa untuk bagi dia makan kita fokus perhatian pada dia. Macam contoh dia perlu dibelai2, diberi pujian yang dia anak soleh/solehah, anak bijak.

2. Semasa bagi dia makan, kita buat muka makanan tu sedap. Baru lah dia rasa tertarik makanan tu sedap.

3. Pastikan dia habiskan makanan nya.

4. Ajar / latih anak minum air kosong.

5. Ajar / latih anak makan & minum dengan sopan. Lengkap dengan baca doa

6. Jangan herdik atau marah anak. Anak tidak boleh dikasar. Dia akan menunjukkan sikapnya sebagaimana yang kita buat.

7. Bila bagi makan suplemen, katakan pada dia suplemen itu sedap. (Lihat contoh iklan makanan segera. Mereka akan menunjukkan cara yang menarik untuk makan makanan tu kan)

8. Sentiasa berfikiran POSITIF


*untuk anak saya Hana Humaira berusia 11 bulan, saya hanya bagi dia makan bubur kosong saja. Kadang saya campur gula sikit, kadang sup sayur, kadang sup ikan, ikan bilis. Saya akan sentiasa tukar2 menu, agar dia tak bosan. Susu badan sepenuh masa, tiada campur susu formula.

*suplemen sesuai untuk kanak-kanak 1 tahun ke atas - Meal Shakes , Omegaguard, Chewable Vita-C


Untuk Dapatkan Produk Shaklee Hubungi :


Saidah Rahaban - 012 801 6950 (Sandakan / Seluruh Sabah & Sarawak)


Aidah Rahaban - 017 897 5947 (Sandakan)


Maykasuma Saung - 011 2668 9732 (Sandakan)


Zubaidah Rahaban /  Najier Ismail - 014 570 1586 / 011 1952 0850 (Telupid)


Jalita Rahaban / Misnah Halkin - 017 867 1223 / 019 530 8576 (Lahad Datu)










































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan