Halaman

Jumaat, 5 Disember 2014

Nak Berjaya Atau Sebaliknya

Sikap seseorang bila nak berjaya , apa yang diarahkan sesuatu kerja padanya dia akan buat walau banyak macam mana pun rintangan yang dia lalui.

Namun, sesetengah orang pilihan mereka hanya menunggu agar takdir Allah itu mengubah mereka. Walaupun sudah berkali-kali diberitahu dalam Al-Quran pun ada ayat yang memberitahu "Allah tidak akan mengubah nasib seorang umat itu jika dia tidak mengubah nasibnya sendiri". Percaya dan yakinlah dengan janji Allah.

Orang yang berjaya perlu ada ilmu. Bila ilmu diseberang lautan pelbagai alasan dikeluarkan. Tapiiiii...,,bagaimana pula kalau ilmu di depan mata? Takkan alasan juga.

Orang yang berjaya akan sentiasa ada jalan untuk berjaya. Berbeza yang tak ingin berjaya, banyak lah alasan juga.

Wahai adik-adik ku, kita bukan lah mencari harta dunia ini untuk kesenangan kita sendiri. Namun bila kita berusaha untuk berubah, yakin dan percayalah bahawa Allah sentiasa ada dan bersama. Kalau kita sibuk nak berjaya di dunia, jangan lupa kejar kejayaan di akhirat juga. Jangan sia-siakan ilmu Allah yang telah kakak turunkan. Bila kita sudah dapat ilmu, jangan kedekut. Bersama-sama kita perbaiki kelemahan diri dengan terus menuntu ilmu.


Wallahu A'lam......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan